Müslüm Tesadüfleri Sever
Uzun süredir ilk defa Türk sinema seyircisi bir biyografi filmini bu kadar bağrına bastı. Rekor sayıda seyirciye ulaşan Müslüm filminin izleyici kitlesinin büyük bir çoğunluğu hayatında hiç bir Müslüm Gürses albümünü baştan sonra dinlememiştir. Ama bu kitle için ilgi çekici olan şarkıcı Müslüm değil, hikayenin dramatik yanı ve oyuncuların başarısı oldu. Bir taraftan filmde gerçekler saptırılmış diye eleştirilse de, unutulmaması gereken şey bunun bir belgesel değil, gerçek bir karakterin hayatının anlatıldığı bir "kurgu" olduğu. Doğal olarak gişeye oynayan bir filmde ne olması gerekiyorsa hepsi var. O yüzden bu kadar çok izleniyor. Bu vesileyle hepimiz Müslüm'ü yeniden keşfettik, tıpkı aynı sebeple şu günlerde Queen dinlemeye başlamamız gibi.
Filmde Müslüm Gürses'in hayatının anlatıldığı kesit, benim ona sempati duymaya başladığım dönemi kapsamıyor. Yani 2000'ler dönemini. 80 ve 90'larda "jiletçilerin şarkıcısı" Müslüm, damar şarkılar söylediğinden bana hiç hitap etmezdi Etrafımda hiç onu dinleyen olmadı. 2002'de Sezen Aksu, onun şarkılarından Tanrı İstemezse'yi albümünde yorumladığında geniş kitlelere ulaştı.

Bir yıl sonra Ezel Akay, bol renkli ve müzikli Neredesin Firuze filminde Müslüm Gürses'e de yer verdi. Bülent Ortaçgil'e ait Sensiz Olmaz şarkını Müslüm Baba o kadar rahat ve güzel yorumlamıştı ki, etkilenmemek mümkün değildi. Piyano ve keman eşliğindeki bu yorum onu bu ülkenin Leonard Cohen'i safhasına çıkartmıştı.
2006'da Murathan Mungan, hayranı olduğu Müslüm Gürses'i enteresan bir projeye dahil etti. Dünya starlarının şarkılarını ona söyletti. Yeni nesilden Garbage, Bjork gibi alternatif müzisyenlerden tutun da David Bowie, Bob Dylan, Leonard Cohen gibi ustalara kadar geniş bir repertuara Türkçe sözler yazdılar. 3 Türk besteci ve 11 adaptasyon şarkı ile Aşk Mucizeleri Sever albümü oluştu. Bence Türk müzik tarihin en enteresan en cesur albümlerinden biriydi.
Daha önce Gülhane'de konser veren Müslüm Baba, Harbiye Açıkhava'ya transfer olmuştu ve artık "elit" kitle için söylüyordu. (Filmin kapanış sahnesi de bu konserde Murathan Mungan'ın sözlerini yazdığı Nilüfer şarkısı var.)
Aslında onun kendisini bir yere konumlandırma kaygısı olduğunu düşünmüyorum. Müslüm Gürses şarkı söylemeyi seven bir insandı. Her türden şarkıyı da yorumlayabilecek kuvvetli bir sesi ve şarkıyı kendisiyle özdeştirecek kendine has bir tarzı vardı. Belki film, hayatındaki drama odaklanırken ondaki bu müzik sevgisine yeterince değinmedi. Evet, bir dönem ticari kaygıları olan yapımcılar yüzünden belli bir müzik türüne saplanmış olabilir ama ufku geniş bir müzisyendi ve bunu artık popülerlik ve para kaygısı olmadığı son döneminde rahatça ortaya koydu.
Björk'ün Bachelorette şarkısına Aşk Tesadüfleri Sever düzenlemesi; Garbage şarkısından alınan Bir Ömür Yetmez, David Bowie'yi kıskandıracak güzellikte söylediği I'm Deranged cover'ı Kış Oldum... Hepsi birbirinden enteresan ve güzel yorumlardı. Hepsini kendisi gibi yorumlamış ve birer Müslüm şarkısına dönüştürmüştü. Tıpkı Ortaçgil'in Sensiz Olmaz'ına yaptığı gibi.
Filmi izledikten sonra biraz da teknoloji desteği ile bu albümü yeniden elden geçirdim. Albümde yer alan 11 adaptasyon şarkıyı orjinal ve Müslüm versiyonlarını arka arkaya dinleyebileceğiniz bir liste yaptım. Apple Music ve Spotify için linkler aşağıda.
Filmi izledikten sonra biraz da teknoloji desteği ile bu albümü yeniden elden geçirdim. Albümde yer alan 11 adaptasyon şarkıyı orjinal ve Müslüm versiyonlarını arka arkaya dinleyebileceğiniz bir liste yaptım. Apple Music ve Spotify için linkler aşağıda.
Üstelik artık Müslüm dinlemek utanılacak bir şey değil, tam tersine çok moda.
Apple Music için
Spotify için
Elleriniz sağlık. Her zamanki gibi çok güzel bir yazı olmuş
YanıtlaSilHayatı Bey 1 aydır film hakkında ben dahil herkes birşeyler konuştu ,yazdı vs..Fakat sizin filme sanatçıya yaklaşım biçiminizi ve yorumlayışınızı farklı buldum.Özellikle Müslüm'ün şarkı söyleme tutkusunu çok iyi vermişsiniz okuyucuya.Herzaman ki gibi yalın ve bilgilendiren yazınız İçin sizi kutluyorum
YanıtlaSil